torsdag 26. juni 2008

LLH og tiltaksplaner

En omfattende tiltaksplan for homser, lesper, transer og bilfile står på trappene skriver vårt land. Folk oppfordres til å bli mer nyskjerrige og mindre forutinntatte.
Hvis mine data er riktig utgjør den synlige gruppen homofile rundt omkring 0,4 % av Norges befolkning. Noen ganger skulle man jammen meg tro at LLH satt i flertallsregjering. Det finnes vel knapt en interessegruppe som får så mye oppmerksomhet som LLH og homofile og andre file.
Det i seg selv er irriterende syntes jeg.
Jeg er ikke for diskriminering eller mobbing om du vil, men må seksualiteten til folk gjøres så nummer ut av? Jeg trenger overhodet ingen religiøse nykker for å mene at homofili, transfili osv ikke er normalt. For meg handler det ikke om fordommer i det hele tatt. Jeg ønsker heller ikke å vite noe mer om transvetitter. Det må da gå an å være uenige i sak, uten å være en diskriminant?
Om noen velger å leve på den ene måten eller den andre, det er det samme for meg, men at mine skattepenger skal betale for å lære om deres livstil liker jeg dårlig. Jeg liker heller ikke tanken på at mine barn mest sannsynlig må lære om dette i fremtiden. De kan gjerne lære at det finnes mennesker som lever sånn og sånn, men hvorfor skal de lære at det er like normalt som hetrofili.
Er det virkelig sannheten?

Jeg vet de har funnet noen dyrearter som liker hverandre på tvers av kjønnene, men blir det ikke vel tynt å gjøre unntakene til regelen? De kan gjerne lære barna mine at noen mener en slik livsførsel er normal, men å si at det er allment normalt, dvs at alle mener det er slik, blir feil. Alle gjør jo ikke det. Veldig mange gjør ikke det, men folk er livredde for å være uenige, og jeg skjønner det.

Hvem vil bli hengt ut som kjønnsrasist, homohater osv. Ingen. Men hvorfor er man kjønnsrasist om man faktisk tror at overrepresentasjonen i naturen hva forhold angår, dreier som heteroseksuelle forhold for å føre slekten videre. Jeg spør hvorfor?

Så vidt meg bekjent har de ikke funnet dyr enda som skifter kjønn, men det er vel ikke lenge før.
Og når de først er i gang med dyresammenligningene, hvorfor skal vi ikke normalisere voldtekt, incest, pedofili osv. Ja, for er det ikke nettopp slike fenomener vi finner hos mange dyr? Er det normalt av den grunn? Selvsagt ikke. Kanskje det er i dyreriket, men ikke blant mennesker og takk gud for det.

Og normalisere noe utifra unntak blir like feil som å avvike fra å lage lover som er optimale, dvs søker det beste for de fleste. Ihvertfall er dette sannheten så lenge vi lever i et demokrati hvor majoriteten bestemmer.

Jeg trenger altså ikke en Bibel for å begrunne mitt ståsted. Historien viser at det hetroseksuelle alltid har vært normen. Før du sier at de var så uopplyste så les noen av datidens forfatter. Les Blaise Pascal, Rene Descartes, Jonathan Edwards. Kanskje vil du konkludere med at ikke de var så dumme. Dette var menn som preget den tiden de levde i.

Videre så må det fra naturens og biologiens side en mann og en kvinne til for å føre slekten videre. Argumentet står uten videre utdypelse.
Til slutt tror jeg også at mann og kvinne representerer noe helt forskjellig og nødvendig for barn. Mange vil være uenige her, men det finnes faktisk god forskning på at menn har en rolle i forhold til barn, og kvinner har en annen.

Konklusjonen. Hvorfor skal mine skattepenger gå til en marginal gruppes hensikt om å få meg nyskjerrig i deres seksualitet og livstil, slik at jeg dernest skal droppe mine såkalte 'fordommer', underforstått adoptere deres livsanskuelse og seksualitet som allment normalt.
Jeg forbeholder meg retten å kalle heterofili normalt, og jeg gjør som LLH jeg henter min inspirasjon fra naturen, dvs dyreriket, selv om jeg strengt tatt ikke behøver dette. Dyrreiket forteller meg at det allment normale er heterofili. Det bør derfor også læres av storsamfunnet som det allment normale.

(Jeg vet at dette er et touchy tema, og noen lesere vil sikkert reagere, men merk at jeg ikke snakker om aksept, men hva vi forstår som normalt. I så måte er dette en filosofisk refleksjon over hva som er normalt og dertil ønskelig for et samfunn å bygge sin forståelse på, men det har altså ingenting med menneskets grunnleggende vedi osv. )

2 kommentarer:

Anonym sa...

GaZo:


Når du skriver om noe du tydeligvis ikke har kunnskaper om så tenker jeg noen rettelser er på plass.

Vi begynner med et sitat av deg.

Sitat:
Jeg trenger altså ikke en Bibel for å begrunne mitt ståsted. Historien viser at det
heteroseksuelle alltid har vært normen.
Sitat slutt:

Opplysning.
Homofili strekker seg tilbake til de første mennesker som tok sine skritt her på jorden.
Vi har nedtegnelser som bekrefter dette. I den gamle greske og romerske kultur var det faktisk ikke bare akseptert men også forventet at den øvre klasse ikke bare hadde en kvinne, som hadde som oppgave og føre slektet videre, men også en elsker og denne elskeren var av type ”samme kjønn” Det var helst den mannlige delen av hersker eliten som utfoldet seg slik. Det var praktisk og vel akseptert. Har vært normalt i flere tusen år nå, ja til og med i dag.

Jeg ser at du rundt forbi på denne bloggen din referer til greske filosofer. Kanskje du skulle lese dem å?

Du skriver:

sitat:
Så vidt meg bekjent har de ikke funnet dyr enda som skifter kjønn, men det er vel ikke lenge før.
Sitat slutt:

Opplysning.
Både innenfor dyreriket og plante riket har vi skjønskifte. Dette ville du ha vist om du hadde lest noen av disse du bruker som referanser. Ja tenk det, allerede for 3000 år siden var dette kjent. Gjort kjent av de greske filosofer du gjerne bruker i dine preferanser. Dette er faktisk elementær grunnskole pensum.

Når det gjelder homofili lærdom i skolen så er det jo bare å håpe at dette ikke må behøves. De har masse annet å ta seg av skulle jeg tro. Jeg tror og håper at mennesker med ditt snevre syn på normalitet egentlig er på vei ut. Min overbevisning er at barna som blir mobbet fordi de har et homofil forelder par er mobbet nettopp på grunn av disse holdningene du representerer.

Til slutt med enda et sitat.

Sitat:
Mange vil være uenige her, men det finnes faktisk god forskning på at menn har en rolle i forhold til barn, og kvinner har en annen
Sitat slutt:

Ingen vil være uenig her, ingen! Poenget er at to menn eller to kvinner kan fylle denne rollen. Det er ingen i dag (seriøs forskning) som hevder noe annet.
Derfor denne flotte loven om likestilling i dag mellom et heterofilt par og et homofilt par. Alt til det beste for barnet!

Vi kan enda en gang være stolt av våre modige politikere som tør å sette standard og på nytt vedta lover mot diskriminering. Må resten av verden følge etter.

Hipp hurra for fremskrittet..

Anonym sa...

Jeg har faktisk lest en del av diverse tenkere, foruten ex.phil og ex fac.

Til ditt svar.

Igjen bommer du på tekstens innhold. Hvor sier jeg at homofili ikke fantes før i tiden?
Det ville jo være utrolig tullete av meg. Bibelen var jo godt kjent med homofili, hvorfor skulle jeg ikke tro det fantes. Så jeg er helt enig med mye av det du skriver i ditt argument, men det du gjør feil er å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Homofili har aldri vært normen, dett har alltid eksistert, men det har aldri vært normen for ekteskap og samfunnsforståelsen av mann og kvinne. Hvis det finnes et samfunn ( se bort i fra diverse kulter og slikt, men finnes det et samfunn av noen størrelse i et histroisk perspektiv som bygd samfunnet rundt homoseksualiteten og kjønnsnøytraliteten og ansett dette som det allment normale, da vil jeg gjerne opplyses.

På ditt neste punkt var jeg kanskje litt vag. Det jeg mente var at jeg ikke kjenner til at dyr skifter kjønn, jeg mener da later som om de er et annet kjønn. Mennesket kan jo ikke 'skifte' kjønn uten hjelp av kirurgi, medikamenter osv. Det blir derfor veldig søkt å bruke evt dyre eksempler.
Kan du opplyse meg om hvilke dyr som skifter kjønn?
Jeg utelukker ikke at det finnes ettersom dyreriket inneholder masse 'abnormaliteter' ihvertfall om vi skulle overført dem til mennesket. Dyr spiser gjerne ungene sine, har sex med dem osv...Ingen ønsker vel å nomalisere dette og begrunne det utifra dyreriket. Men der er det fullstendig normalt.

Det i mine øyne overhodet ikke mobbing eller dirskrimenring å si at noe er 'samfunnsnormalen' ..det vi bygger samfunnet rundt. I følge ditt argument må vi da kalle alt normalt for å unngå krenkelse. Barn mobber uten det begrepsapparatet og den forståelsen vi voksne har. Så lenge vi lærer barna at hvert menneske er verdifullt og skal behandles med respekt kan man fint lært bort at hetronormen at gjelder. Men utdyp gjerne poenget ditt. Hvorfor skal mitt syn kvalifisere til mobbing?

Om du tror at jeg kommer til å sitte hjemme med mine barn og gi dem illustrasjoner og fortelle dem om de ekle homofili og at disse menneskene må dere holde dere unna osv. Så tar du feil. Det går an å løfte frem det man mener er sant, uten å fortelle om alt man mener er galt.
Jeg kan si til mine barn at narkomane lever på en måte som er ødeleggende. De har ingen kontroll over livet sitt osv. Jeg kan si at dette er galt, uten å si at mennesket er mindreverdig eller whatever. De aller fleste barn som mobber, mobber fordi de selv mobbes fordi de har fått en oppdragelse som har gitt dem for liten tro på seg selv. Det finnes også god forskning på dette. Så lenge barna får masse kjærlighet og mye oppfølging tror jeg sannsynligheten for at de blir mobbere er minimal.

I det siste sitatet tar du det rett ut av sammenhengen. Poenget mitt her var at forksning viser at barn trenger begge deler. Mann og kvinne fordi de fyller forskjellige behov hos barnet. Derfor blir argumentet ditt egentlig en selvmotsigelse da du sier at ingen vil væe uenige, men at to av samme kjønn fint kan oppfylle dette.

Det er fint gjort av deg at du så gjerne ønsker å opplyse meg, men jeg hadde satt mer pris på om du leste det jeg skrev litt mer nøye.

Morten Tobiaz