mandag 23. juni 2008

Peak oil eller ikke?

I dagens næringsliv kan vi i dag lese at oljeeksperten Matthew R. Simmons tror prisen på olje vil komme opp i 600 dollar fatet. Dagens pris er alt for lav hevder han. Han tror ikke at det vil oppdages stort mer olje og at tilgangen bare vil minske. Kan han ha rett?

Jeg har merket meg et videoklipp om nettopp dette som lenge har ligget som mest vist på google. Klippet har jeg sett et par ganger og det er meget interessant. Babtist misjonæren Lindsey williams hevder gjennom filmen og boken 'The energy non crisis' at det hele er en løgn. Det er en løgn for å presse prisene opp og kontrollere menneskers hverdag. Han gir sitt vitnesbyrd om hvordan han etter lang trofast tjeneste vinner innpass i styret i Crude Oil i Alaska. Mens han er der kommer de over et enormt oljefelt, men etter press fra høyere instanser, får de munnkurv. Nyheten skal ikke slippes i media. Han forteller også om andre store oljefunn rundt om i verden og konkluderer med at verden ikke er i nærheten av å gå tom for olje.

Min kommentar til denne dokumentaren er at den absolutt er verdt å se. Jeg betviler ikke et sekund at noe slikt kunne ha skjedd, ettersom fortielser, korrupsjon, løgner og trang til makt dessverre er så lett å finne i maktens korridorer. Williams virker også som en troverdig sjel.

Det er vanskelig å finne noe håndfaste bevis som kan brukes her. Må ærlig innrømme at jeg ikke har tatt meg så mye tid til å studere dette så grundig som jeg gjerne skulle. Mye av grunnen til dette er at det ikke er så veldig mye informasjon om dette. Det finnes en god del pro peak oil, men ikke så mye den andre veien.
Jeg tror fremdeles at det finnes mye uoppdaget olje. Mye vil mest sannsynlig aldri bli oppdaget fordi miljøbevegelsen skriker så høyt at det ikke blir tillatt. Jeg lar teamet ligge for denne gang, men anbefaler folk å se denne dokumentaren, eller talen blir vel mer riktig å si.

http://video.google.com/videoplay?docid=3340274697167011147&q=the+energy+non&ei=QHRfSIfiBIz2jgKFrb2ABw

Sjekk også denne artikkelen om 'peak oil løgnen'
http://www.gnn.tv/articles/2295/No_Peaking_The_Hubbert_Humbug


(ps om noen har mer info om peak oil er konstruert hører jeg gjerne fra deg.)

Ingen kommentarer: