søndag 22. juni 2008

Knut Halvor Alfsen og bensinpriser

Det er alltid morsomt å lese kronikker av Knut H Alfsen. Han er en av de prominente synserene i VGs klimapanel, og seniorrådgiver i Cicero.
Denne gangen er det bensinprisen som Alfsen gjør seg noen tanker om. Artikkelen er å finne i gårsdagens bilag i VG.
Alfsen mener kort og godt at prisene på drivstoff er for lave. Ja ikke bare er de for lave, men de er latterlig lave i følge Knut Alfsen. Han drar en elegant sammenligning med en liters vannflaske på bensinstasjoner som koster nærmere 40 kroner. Hvorfor skal det være så stor forskjell på dem undrer Alfsen seg.
Han fortsetter å tale varmt om knapphet på olje, oversubsidierte bensinpriser og avslutter med et resonnement om at bensinprisene burde være som prisene på en god vin. Det vil vel si sånn ca 150 kr literen.
Jeg tror faktisk ikke Alfsen mener dette, men en slik mann kan jeg ikke ta seriøst. Argumentasjonen til Alfsen er at alt det andre er blitt mye dyrere, hvorfor ikke drivstoffet også?
Vel, nå er det ikke så veldig lenge siden diesel prisene lå på ca 7 kroner literen. I dag ligger de på det dobbelte. Noe har altså skjedd.
Tilbake til eksemplene Alfsen bruker. For det første er det ingen som trenger å kjøpe vann til 40 kroner på bensinstasjonen, og meg bekjent er det ingen som svir av 10 liter vann om dagen, noe man enkelt kan gjøre om man har større avstander å legge bak seg med bil. Jeg tror de fleste ville fylt opp bilen med vann fra hageslangen om dette var mulig, men det er dessverre ikke mulig. Drikkevann kan man derimot få i springen. Jeg kjøper ikke vann til 40 kroner. Jeg syntes det blir for dyrt. Heldigvis trenger jeg ikke å kjøpe dette vannet, men bilen min må ha drivstoff. Alfsen blander altså kortene her. Han trekker paraleller mellom noe vi ikke trenger men kan anskaffe, og noe vi må ha for å drive våre biler, båter, busser osv.
Vinflaske eksempelet blir så dumt at jeg ikke orker å kommentere det, men budskapet i innlegget til Alfsen er tydelig, han vil ha 'fattigfolket' vekk fra veiene.
Jeg tok en liten sjekk på Alfsen i skattelistene for 2006. Der står han oppført med nærmere 600000 i inntekt. Han bor sentralt i Oslo med god kollektiv trafikk og har kun 6,1 km til jobb. Ikke alle bor slik og tjener slik Knut Alfsen!!

Ingen kommentarer: