fredag 20. juni 2008

Nei betyr nei!!

Hva er det Angela Merkel og Jose Barroso ikke skjønner med et NEI?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/19/538669.html

Det forundrer meg hvilken arroganse disse menneskene åpent tilkjennegir. De snakker om at Irland trenger tid til å reflektere over valget de har gjort med en mulig ny folkeavstemning i oktober. Hva??!
Har de ikke tenkt før de valgte? Er 54 % av Irlands befolkning tankeløse?

Jeg skal være forsiktig med å dra paraleller, men dette har vi sett før i land og regimer som vil helst ikke vil tenke på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor tar du ikke med at det faktisk er høyre mannen Sarkozy som som har vært pådriver for å få i gang denne traktaten?
Vet du det ikke?

Morten Tobias sa...

Høyre eller venstre tror jeg har lite å si i denne sammenheng. Bare hør hvordan sosialisten Schultz sammenligner Farage med en nazist fordi han krever at folket skal stemme over avtalen. Politisk farge betyr ikke så mye for mitt vedkommende. Det er hva de faktisk står for og gjør som betyr noe. EU komisjonen er ei herlig suppe av rødt, grønt og blått.
I denne sammenheng fant jeg det naturlig å trekke frem Angela Merkel og Barroso rett og slett fordi de har uttalt seg skarpest i etterkant av valget.

Jeg vet at Sarkozy er en nøkkelspiller. Frankrike har alltid og vil alltid være en drivende faktor i EU og andre maktkonstellasjoner.

Jeg kommer garantert til å skrive om denne karen senere, men takk for bemerkningen.

Anonym sa...

Vil kaste meg på denne tenker jeg.

Når du vet at Sarkozy er pådriver av denne traktaten (påstår du i alle fall) så blir det litt underlig at det er Angela Merkel og Jose Barroso du først og fremst trekker frem.

Du åpnet denne bloggen med:
Hva er det Angela Merkel og Jose Barroso ikke skjønner med et NEI?

Ville det ikke være naturlig og ikke minst korrekt av deg å få med deg at det er høyre mannen Sarkozy som har vært pådriver og helt sentral i prosessen?

Du skriver i svar til Anonym:

Høyre eller venstre tror jeg har lite å si i denne sammenheng.

Hvorfor er det nettopp Angela Merkel og Jose Barroso da, og ikke Sarkozy du først og fremst tar for deg?

Kan det allikevel ha noe med at det faktisk er Høyre siden som er pådriver for denne avtalen?
Kanskje vil ikke ”parallellene” du ikke drar frem, da stemme helt med ditt syn på politisk ideologi?

Skal du omtale en politisk prosess så må du få med deg fakta.

Morten Tobias sa...

For det første handler ikke denne posten om politikere og deres farge, men den handler om EU's forakt for folkestyre og folkevalg. At jeg henviser til Merkel og Barroso syntes jeg ikke er problematisk i det hele tatt. Merkel har også vært en aktiv pådriver for avtalen. Hun rankes av Forbes som verdens mektigste kvinne, har sittet som president i Europarådet og G8. Barroso på sin side er president i EU Kommisjonen.
De er altså ingen hvem som helst.

Jeg kunne ha skrevet; hva er det majoriteten i Europa kommisjonen ikke skjønner? Meningen med posten hadde forblitt den samme. Hvorfor har de en slik forakt for folkets mening?

Merkel og Barroso falt meg naturlig å bruke da disse er blitt sitert i media på denne saken.

Jeg sier igjen at dette ikke er en post om politisk farge. Jeg har like lite til overs for Sarkozy som jeg har for Bush som jeg har for Clinton som jeg har for Merkel.

Du kan henvise så mye du vil til Sarkozy men jeg kommer ikke til å endre posten av den grunn. Den inneholder ingen feil, og den er en kritikk om EU's forakt for folket. Punktum!