lørdag 21. juni 2008

Hvor opplyste er vi i dag? (innledning)

Ofte hører jeg mennesker si at vi er så opplyste i dag. Det sies nesten litt hånlig mot de som har levd før oss. Jeg har mange ganger lurt på om de egentlig tror på det de sier, og enda mer om de har tenkt igjennom det.
Jeg pleier å bruke følgende eksempel. Om man har 100 lærebøker i bokhylla hjemme, er man opplyst av den grunn?
Om man har skummet noen av dem, er man opplyst av den grunn?
Neppe!
Handler ikke opplysning om å lese, reflektere over og forstå hva som formidles?

Se på den viktigste arenaen for folkeopplysning som vi har i samfunnet, skolene våre.
For noen dager siden kunne vi lese i dagbladet at barna våre blir dummere. Vi hører igjen og igjen at realfag kunnskapene er i fritt fall. Spør en på videregående om moskvaprosessene, Ukraina hungersnøden, 5 års planene. Spør dem om hva republikk er og hva et oligarki er. Spør dem om å lese bøker fra opplysningstiden, feks den meget anerkjente "a Critique of Reason" av Immanuel Kant. I USA brukte de nettopp utdrag fra denne boken i et forsøk for å teste elever på videregående (college). Det de fant ut var sjokkerende. De aller fleste klarte ikke å følge med. Språket var for vanskelig og innholdet gav ingen mening for dem. Generasjoner før dem behersket denne boken.
Hva skjer?
Er det bare noen avvik her og der, eller er dette nasjonale, ja kanskje globale tendenser?
Dette er et stort tema, og jeg vil gå i dybden på dette etterhvert. Det er veldig mange aspekter som virkelig fortjener å belyses i denne sammenheng.

Til slutt ønsker jeg bare å ta med Charlotte Iserbyt og hennes oppdagelser i forbindelse med dette teamet. Hun jobbet som senior policy advisor i amerikas utdannings -departement mens Reagen var president. Hun skrev boken ' the deliberate dumbing down of America'. Du bør få med deg denne filmsnutten.

http://video.google.com/videosearch?q=charlotte+iserbyt&sitesearch=#

Ingen kommentarer: