søndag 22. juni 2008

Konspirasjonsteorier

Jeg kan likegodt bare advare dere med en gang. Jeg kommer til å poste saker og ting på denne bloggen som mange vil oppfatte som konspirasjonsteorier. Greitt nok. En konspirasjon betyr jo bare at 2 eller flere mennesker jobber med en skjult agenda for å oppnå et mål.
Ok. Poenget med denne posten er følgende. Undersøk selv det jeg skriver. Vei det, prøv det, se om det inneholder sannhet. Ikke skyt budbringeren.
Dessverre er det så mye av dette i dag. Vi tar budbringeren i stedet for budskapet. La budskapet stå sin egen prøve. John Stuart Mill påpekte i det klassiske verket 'On Liberty' viktigheten av å lytte til alle meningsytringer, selv dem som ble sett på som idioter. Vi må ikke glemme historien. Tenk hvor mange store mennesker som ble brakt til taushet og mange ganger drept, fordi de gikk nye veier og hevdet nye ideer.

Poenget er altså. Ikke skyt på meg, men prøv budskapet jeg kommer med. Se selv om det holder vann.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er uenig med denne posten!

Morten Tobias sa...

Fair enough ;-)