fredag 20. juni 2008

Irland sier nei til Lisboa avtalen

Min første post vil ikke handle om meg selv, men noe enda viktigere. Noe som nesten er blitt forbigått i media. Nylig sa Irland nei til Lisboa avtalen. Jeg prøver å følge godt med på hva som skjer i verden, men jeg må si denne avtalen hadde gått meg hus forbi.


Etter litt undersøkelser fant jeg ut at denne avtalen egentlig ikke er noe annet enn en grunnlovstraktat for EU, hvor makten mer og mer fjernes fra folket og plasseres i hendene på politikere, arbeidsgrupper osv, hvor mange av de ikke en gang er folkevalgte. Det er mye å si om dette, og jeg vil behandle dette mer inngående i senere poster.

For denne gang registrer jeg EU sin store motvilje mot å godta Irland sitt nei til denne traktaten. Irland er et av få land som faktisk har fått stemme over dette. Andre land som Tyskland og England har bare vedtatt denne loven, uten folkeavstemning. Maktarrogansen kjenner ingen grenser. Som John Emerich Edward Dalberg Acton, first Baron Acton (1834–1902) en gang sa;
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men."

Det bør ringe noen klokker for hvermansen når store maktkonstellasjoner formes. Har det noensinne gått bra tidligere. Nei, makt har alltid ført med seg lidelse og korrupsjon. EU prosjektet med Lisboa avtalen er intet annet enn en maktdemonstrasjon fra en maktkåt elite som gjør alt de kan for å fullføre sine drømmer. De er livredd for folkeavstemninger og det vi ellers forbinder med demokratiske prosesser.

Heldigvis finnes det tapre sjeler som tør å tale i mot Rom.

http://video.google.com/videoplay?docid=5493521136255584800&q=lisboa+treaty&ei=l2RbSJ2FK4KSigK1gPnCDg

(ps. forfatter av denne bloggen deler nødvendigvis ikke alle synspunkter i denne dokumentaren)

Ingen kommentarer: