torsdag 26. juni 2008

Noen tanker om Norges økonomi


Det er med en viss uro jeg ser framtiden i møte. Jeg tenker da spesielt på økonomien. Jeg vil skrive mye mer om dette senere, og gå inn på grunner som jeg tror er bakenforliggende for mye av det vi ser i dag. Det som skjer i USA er ikke bare tilfeldigheter. I politikk finnes det ikke tilfeldigheter sa Eisenhower, og jeg tror han har rett.
Men tilbake til min uro rundt den norske økonomien. Nå valgte Gjerdrem atter en gang å sette opp renten av frykt for videre inflasjon. Det begynner å knipe for mange nå, og så mange som 4/10 sliter allerede med å betjene lånene. Hvem skal ha skylda spør vi.
Selv om bankene burde ha behersket seg mer enn de har gjort, er det vel vanskelig å si noe annet enn at det er den enkelte som selv har ansvar for hva han låner. Jeg vet det kan høres hardt ut for mange som sliter, men det er farlig for et samfunn om alle skal begynne å fraskrive seg ansvar. Bankene vil tjene penger. De er slettes ikke din beste venn som tenker på ditt beste, men de vil tjene penger. På mange måter føler jeg mange mennesker har et så naivt forhold til banken sin. Det virker nesten som de tror at banken er et veldedig foretak som er til for dem. Noen banker sier at hos dem er du mer enn et nummer, andre vil hjelpe deg å nå ditt potensiale, andre vil hjelpe deg å leve ut dine drømmer.
Det virker som det fungerer veldig bra. Aldri før har Ola Nordmann lånt så mye penger som nå. Vi har lånt opp til ørene. Det er trist, fordi det vil slå tilbake. Før eller siden vil det alltid slå tilbake. Vi begynner å se dette nå. Fattighuset vil stevne Gjerdrem for retten for grov uakstomhet i tjenesten med å sette opp renten ytterligere, øknomene synser i øst og vest og hvermansen er bekymret. Konsumprisindeksen faller kraftig. Optimismen er i ferd med å avta.

Jeg håper virkelig på en myk landing, men jeg redd at noe annet vil bli tilfellet. Det er så mange store utfordringer som står for tur i årene som kommer. Eldrebølgen truer et allerede nedtynget helsevesen, klimahysteriet skal ha stadig mer penger, Oljeleting blir vanskeligere om ikke umulig med stadig mer klima på agendaen, veinettet og skoler forfaller..ja listen fortsetter.

Hvem kan få skikk på landet vårt?
Jeg for min del vet hvem jeg skal stemme på, vet du?

Ingen kommentarer: