tirsdag 22. juli 2008

Jan Egeland og sutrende nordmenn.


Jan Egeland har talt. Denne gangen tar han et kraftig oppgjør med sutrekulturen i Norge.
Er det folk som får meg til å sutre så er det nettopp slike Egeland'er. At Jan Egeland sikkert har en millioninntekt, subsidiert bil og alltid en ny dress er ikke grunnen til at sutrer. jeg sutrer fordi mennesker som Jan Egeland elsker å fremstå som små Messiaser. Jeg sutrer fordi mennesker som Jan Egeland ikke klarer å skille mellom andres elendighet og Norges fremtid. Hva vil gjøre Jan Egeland glad. Vil det hjelpe om vi mister oljen? Blir han fornøyd om prisene dobles og "fattige" i Norge strupes?
Hvorfor kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig herr Egeland? Hvorfor kan vi ikke jobbe sammen for stadig mer fremgang og stabilitet i Norge, mens vi øker hjelpen utad? En rik nasjon kan jo hjelpe langt bedre enn en fattig. Hvorfor må drivstoffpriser og norsk politikk brukes mot nordmenn, fordi andre lider? Mener du at nordmenn skal slutte å bry som om politkken som føres her? Mener du at vi skal slutte å jobbe for at den norske velferdsstaten skal å gå i pluss?

Det høres unektelig ut som kommunisme eller jantelov. Alle må ha det like kjipt. Ingen må lykkes og søke sin egen lykke. Om du har det bedre enn andre så bør du har dårlig samvittighet...osv.
Som jeg skrev i min post om Afrika, så har det ikke manglet på internasjonale penger, men politisk styring og innblanding fra korrupte organisasjoner som FN. Jeg husker godt Jan Egeland og Niger skandalen. Hvorfor kan du ikke heller si følgende Jan Egeland:

Kjære Norske folk. Dere er flink til å gi, men verden trenger mer. Er dere villige til å gi litt ekstra? I stedet skaper du en falsk dårlig samvittighet hos folk. Det kan godt være at nordmenn er utakknemlige, bortskjemte, ufordragelige osv. Poenget er likevel at du blander kortene. Selvsagt er det viktig at folk i dette landet reagerer når prisene går til himmels på noe så viktig som drivstoff. Det er ikke alle som kjører subsidierte biler. Noen har lange avstander og trenger bil som kan betjenes uten å bruke for mye på dette. Dette kalles nasjonal politikk. Når pisen på mat, inflasjon, rente, bom, drivstoff, strøm osv øker så vil dette på sikt utkonkurere lønnsveksten og vi vil gå inn i dårligere tider. Dette er absolutt noe mennesker bør bry seg om. Jeg sier ikke at folk bør leve for lommeboken sin, men de bør bry seg om den. Slik jeg ser det har fattigdom ingen ære i seg selv. Det er bare upraktisk og dumt.

Mitt råd er derfor. Gi det du makter til de fattige. Hjelp dem av din overflod, men gjør det av et villig hjerte og ikke pga hva falske mennesker som Jan Egeland måtte mene. Bry deg om dette landets velferd, søk sannhet og være samfunnsbevisst.

Ingen kommentarer: