torsdag 31. juli 2008

En ny verdensorden

I gårsdagens utgave av Aftenposten stod det en interessant artikkel på trykk. Med overskriften "En ny verdensorden" så beklaget Støre veldig at WTO forandlingene i denne runde ikke førte frem. Norske bønder jubler derimot og mener Støre er helt på jordet når han sier at dette ville være en gunstig avtale for Norge.
Om Norge er tjent med en slik avtale eller ikke tar jeg ikke stilling til i denne posten. Det som derimot fanget min interesse var at nok en fremstående politiker bruker begrepet "ny verdensorden". Han refererer til FN sin utrettelige innsats for å globalisere og sentralisere verden via internasjonale avtaler, deriblant WTO avtalen. Det er tydelig at Støre ser på dette som veldig positivt. Støre er en klok og lærd mann så jeg vil anta han kjenner godt til FN sine målsetinger. I deres eget manifest for det 21 århundre (Agenda 21) kommer det klart frem hva de jobber mot. De jobber mot en global sosialistisk orden hvor FN fungerer som en overnasjonal virkekraftig regjering. I Agenda 21 kan man blant annt lese at ' private property is not sustainable'. Som vi alle vet er avskaffelse av privat eiendom gjennom lover og økonomisk knebling klassisk sosialisme/kommunisme. (Hvordan de konkret vil gjøre dette skal jeg skrive om i en ny post veldig snart. )
Poenget er likevel at det er blitt stuerent å snakke om disse tingene åpenlyst. Folk reagerer ikke lenger. Jeg tror det er fordi vi tar vår frihet for gitt, og rett og slett mangler kunnskap om hvordan oligarkier og udemokratiske maktenheter har oppstått tidligere. Historien understreker dette. Alle demokratier har før eller siden gitt opp sin frihet til onde mennesker på jakt etter makt.
Så kan du spørre, er jeg imot å ha noe som helst internasjonalt samkvem?
Nei det er jeg ikke. Det er flott med internasjonalt arbeid og internasjonalt diplomati. Problemet oppstår først når man oppretter multinasjonale organisasjoner og avtaler som FN, EU, NAFTA, WTO som ikke har folkevalgte representanter og heller ikke må svare og forholde seg direkte til nasjoners innbyggere .

Ingen kommentarer: