tirsdag 8. juli 2008

G8 - the power elite


Nylig møttes verdens maktelite for å samtale om aktuelle globale utfordringer. Matvarekrisen, drivstoffpris og klima var blant temaene som stod på agendaen.

Jeg grøsser litt når jeg tenker på denne gjengen. Her har vi altså statsledere fra de 8 mektigste land i verden som bestemmer verdens fremtid bak lukkede dører. Er det ingen som syntes det er bekymringsverdig?
Hvorfor kan de ikke spille med åpne kort? Hvorfor kan de ikke vise samtalene på tv, slik vi kan se stortingsdebattene på tv eller på stortinget. Hvorfor må de snakke bak lukkede dører?

Jeg er overbevist om at ingenting er nytt under solen. Mennesket har alltid søkt makt.
Lord Acton oppsummerte dette så treffende i det berømte sitatet; 'All power tends to corrupt, absolute power corrupts absolutely'. Mye makt i få hender har aldri vært noen god ide og kommer aldri til å bli det heller. Jeg kunne sagt en del om de enkelte lederene i G8, feks Silvio Berlusconi. For min del vet jeg ikke om jeg ville kjøpt en bruktbil av den karen en gang.

Og her sitter de altså rundt sitt ovale bord og legger planer for verdens fremtid. De har ingen å stå til ansvar for. Hva skjedde med ' the transparancy of democracy'.
Hvorfor er det ingen toneangivende røster (jeg tenker ikke på blitzere, attac og slike grupper) som krever å få innsyn? De er jo tross alt ledere som er valgt av folket. Jeg undres.

Ingen kommentarer: