torsdag 17. juli 2008

Barack Obama


Barack Obama vil renske verden for atmovåpen om han kommer til makten. Dette kom frem under en debatt på Purdue University.
Ambisiøst og flott vil sikkert mange tenke. Endelig har vi en presidentkandidat som vil sikre freden i verden.
Mine problemer med dette utsagnet er ikke selve målet, men det faktum at han skal renske verden for atomvåpen. Han er da ikke verdens president, er han? Han kan gjerne fjerne USA sine våpen, men bør han ikke stoppe der.

USA har operert som verdenssjef så lenge nå at ingen lenger reagerer på slike utsagn. Vi er blitt så vant til ledere som vil gjøre globale ting i stedet for nasjonale ting. Tenk om de brydde seg litt mer om sin egen 'bakgård' enn resten av nabolaget, men slik er det altså ikke.

For den som vil se så er bildet som tegnes ganske så åpenbart. En global elite legger nå grunnlaget for et verdensstyre gjennom et hav av internasjonale avtaler og organisasjoner med FN i førersete. Barck Obama, om han blir valgt, vil være en brikke i dette spillet, og jeg kaller det et spill for det er nettopp hva det er. Det er spill hvor mektige menn og kvinner lar sin vilje og sine visjoner overstyre folkets vilje.
Beklager Obama men jeg klarer ikke å hive meg på vekkelsen din.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Enhver amerikansk president med respekt for seg selv må jo starte en krig. Det vet vi jo. Er en ny krig i regi av USA underveis? Er det Iran som står for tur for å sikre USA inntekter? Troppene er jo så godt som på plass allerede. Det jeg lurer på er hva som skal skje i forkant av en ny krig denne gang. Hva må USA gjøre for å få støtte til å angripe. Da ser jeg bort fra en masse propaganda i avisene. Kanskje er et nytt 9/11 på trappene?

Morten Tobias sa...

Jeg tipper (kanskje ingen overraskelse) at Bush vil forsøke å trigge et angrep på IRAn før han går av. Dette vil skje i samarbeid med Israel som trenger å fjerne en trussel. Hva dette kan føre til kan vi jo bare tenke oss. Fullt kaos, ny terror, oljepriser til himmels, kræsj i verdensøkonomien. I det hele tatt en våt drøm for en hegelianer som vil bygge sitt Orwellinanske rike.

Anonym sa...

Og jeg venter i spenning på hva som blir "triggeren" :-) For ordens skyld vil jeg nevne at triggeren i forkant av invasjonen i Afganistan/Irak helt tydelig er 9/11. Vi får håpe de ikke ofrer sivile denne gang. Når du skriver "ny terror" så kan det diskuteres da terroren som skjer veldig ofte er planlagt internt for å få et påskudd til å gå til krig.

Morten Tobias sa...

Enig. Når det gjelder 9/11 så er det egentlig likegyldig for meg om det var USA som selv utførte dette, eller om de tillot dette. Jeg tror de visste om det. Og på den måten kan man si at de var skyldige uansett. Om de gjorde det eller ikke er en diskusjon jeg overlater til andre. For mitt vedkomne er jeg sikker på at de kjente til det og kunne ha forhindret det. PÅ den måten er de like skyldige.
På den måten kan de innføre sine mål...nemlig gi folket 'sikkerhet' mot terroren...Yeah Right!!