mandag 7. juli 2008

Når mat blir drivstoff


Verdensbanken har nylig utgitt en rapport om at bruk av biodrivstoff står bak 75% av matvarenedgangen i verden. På tross av dette vil Norge fortsette sitt bio brensel program. Grunnen til dette er at de på sikt satser på at biobrensel kan utvinnes fra andre kilder.
Det er nesten så jeg har vanskelig for å tro det jeg hører. Norge legger villig mennesker på alteret for å innfri noen klimamål som har minimale effekter, og unnskylder seg med at det sikkert kommer en bedre løsning i fremtiden. Analyser viser at om verden oppfyller hele Koyoto avtalen, vil de i et hundreårsperspektiv utsette global oppvarming med 7 år. Foruten at det vil koste astronomiske beløp, så vil det også koste menneskeliv. For hva??!
Det hele er en farse. Våre politiker og vårt folk har slukt agnet rått. Kritisk tenkning er forbudt. Det vil straffe seg. En dag skal disse tankeløse mennesker beklage seg.
Jeg tør påstå at om hele verden hadde avsluttet sine biobrensel programmer i dag så hadde CO2 økningen vært minimal og effekten på AGV (gitt at man tror på en slik sammenheng i utgangspunktet) knapt vært merkbar. Hvorfor ikke heller lytte til Bjørn Lomborg? Han benekter ikke AGV, men i lys av de minimale effekter vi får ut av å gjennomføre enormt kostbare tiltak i dag, så burde vi heller satse på å bekjempe andre problemer som vi har både teknologi og ressurser til å løse nå. Når teknologien er til stede kan vi mer effektivt og mindre kostbart gjøre noe med AGV. Han trekker blant annet frem vindmølleparken i Danmark som et godt eksempel. De første som ble satt opp, kom alt for tidlig. Vindmølleteknologien var enda på fødestadiet, og dem som ble satt opp var veldig kostbare, ineffektive og krevde mye vedlikehold. Dagens vindmøller derimot, er veldig effektive og koster en brøkdel å produsere og vedlikeholde.

Jeg kjenner et hjertesukk over dette. For meg er det spesielt vanskelig å fordøye denne galskapen. Jeg tror jo ikke på noen menneskeskapt global oppvarming. Jeg håper mennesker som Bjørn Lomborg, Pål Segalstad og andre vettuge personer kan nå igjennom det tykke skallet til våre politikere. Det er en tragedie at folk sulter ihjel på grunn av dette. Det er i sannhet en tragedie...

Ingen kommentarer: