lørdag 2. august 2008

Ingen kulturfiff på meg..

Jeg tok Aftenpostens Kulturelite test. Ikke uventet havnet jeg utenfor fiffen:

Du fikk 7 rette av 20 mulige, Du er sannsynligvis enig med Ulf Erik Knudsen i hans forslag til kutt i kulturfeltet, og sklir ubemerket inn blant folk flest. Har du kulturambisjoner, har du imidlertid alle muligheter for å rykke nærmere fiffen, selv om du sannsynligvis vil få problemer

Jeg har ingen ambisjoner om å bli en del av kulturfiffen. Jeg syntes heller det er tåpelig at Norge driver med omfattende statstøttet kultur som kun treffer en liten gruppe. Dette bruker de masse penger på, mens sykehusene, skolene og veiene forfaller. Snakk om å snu hele behovspyramiden på hodet.
Det er helt ok at staten støtter visse kulturprosjekter, men det er ikke ok når summene som brukes på dette er flere milliarder årlig. Jeg kunne dradd frem mange fjollete eksempler på ting som kalles kunst som i beste fall appellerer til noen få mennesker, men som liberalist trenger jeg vel ikke det. Jeg tror kulturen og kunsten trives best på det frie marked. La folk selv få bestemme hva de vil ha og hva de liker. Quarten er i så måte et godt eksempel. De leverte ikke lenger varene. Ergo det var rett at festivalen gikk konk. Det er dumt å holde ting kunstid i live. Dessverre så er det slik i sosialistiske systemer at makteliten ofte holder prosjekter og ideer kunstig i live. Folket vil ikke ha dem, men hva betyr vel det når den reelle makten ikke lenger ligger hos dem?

Ingen kommentarer: