tirsdag 5. august 2008

Bør skattene heves?

Ja mener professor i økonomi Rolf Jens Brunstad. Om vi skal beholde velferdssytemet slik det er i dag må skattene opp. Jeg tror professoren kan ha mye rett i dette. Det koster å ha store deler av befolkningen arbeidsufør. Det koster å ha et samfunn som har sluttet å reprodusere seg. Det koster å skape multikultur. Det koster med sosialistiske løsninger.
Brunstad er økonom og behandler dette rent økonomisk. Derfor blir både svaret og begrunnelsen veldig tynn. Når svaret gies er det flere ting man bør se på. Kan vi endre på dagens politikk og gjøre Norge mer billig og effektivt? Kan vi stille strengere krav til arbeidsuførhet? Kan vi begrense asylstrømmen? Kan vi kutte byråkrati og "unødvendige" poster på statens lønningsliste?
Det er åpenbart vi kan gjøre mye, men jeg frykter det mangler både vilje og kunnskap hos det norske folk til å foreta en slik endring. Det er lett å kalle en slik politkk for navlebeskuende og egosentrert. Mye vil ha mer osv. Poenget er likevel at en sunn økonomi er helt nødvendig for at kongeriket Norge skal fortsette å blomstre og dens innbyggere trives. Å kaste virkeligheten på dør for å realisere sosialistiske drømmeprosjekter som koster mer enn det gir, er dårlig politikk og vil gjøre vondt for oss og de kommende generasjoner. Fordi Norge går bra i dag, er det ingen garantier at morgendagens Norge vil gå like bra. Politikken vi legger i dag, er det vi høster i morgen.
Med dette i minnet syntes jeg det er en dårlig ide å øke skattebyrden. SSB har regnet ut at nordmenn betaler 72 av 100 kr til staten i moms, skatt og avgifter for hver hundrelapp de tjener. Det blir derfor for enkelt når de venstrevridde professorene Brunstad og Steinar Strøm sier at Norge ligger bak mange europeiske land i skattenivå. Ja vi ligger bak Sverige, men sjekk avgiftene i Sverige. De er mye lavere. Det skuffer meg at disse økonomene som man nesten kunne tro var et bestillingsverk fra den rødgrønne regjering, ikke vil eller evner å se det store billdet. Det som betyr noe er ikke hvor høye isolerte avgifter og skatter er hver for seg, men hvor mye de utgjør i totalen. Hva sitter vi tilbake med?

JEG KLAGER IKKE. Jeg klarer godt å betjene mine utgifter slik det er i dag. Jeg lever ok. Jeg er ikke rik i norsk forstand, men heller ikke fattig. Jeg befinner meg i den store norske middelklassen. Poenget er ikke om jeg har det fint i dag. Poenget er hvilken politikk som sørger for at jeg og min familie har det bra også om 5 år..10 år..osv. Derfor blir jeg så lei argumentasjonen om at slike som meg som uttrykker bekymring for økte skatter og avgifter kalles egoister som ikke evner å se lenger enn seg selv. Det er ikke sant.

Kan noen gi meg noen gode argumenter for økte skatter? Er det rett å kvele individet for 'fellesskapet'? Som liberalist syntes jeg ikke det. Individets retter og plikter, muligheter og gaver vil alltid veie tyngst i min verdensanskuelse.

Ingen kommentarer: