torsdag 18. september 2008

Finansuroen

Jeg kan sterkt anbefale denne dokumentaren slik at folk kan forstå hva som egentlig skjer. I dag valgte sentralbankene i de rike land i verden og pumpe inn 1000 mrd for å bedre likviditeten i verdensøkonomien. Det høres flott ut, men hvor tar de pengene fra? Hva representerer disse pengene når de bare henter dem ut fra ingenting? Hvem sitter igjen med regningen, dvs devaluering av pengeenhetene når mer penger kommer i omløp?
Ja du gjettet riktig, det blir du det. Du får regningen for disse redningsaksjonen. Hvordan? Jo ved at din myntenhet, la oss si dollar mister sin verdi i relasjon til hvor mye av den som er i omløp.
Se denne dokumentaren så vil du skjønne hvorfor det som sentralbankene holder på med i dag, bare forverrer krisen.

http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ville du ha gått inn i aksjemarkedet nå? Det kan jo se ut som en slags foreløpig bunn det som har skjedd i dag. Kan ikke utelukke at flere fall kommer. Men det kan jo gå en stund til neste krise.....eller kort:-)

Sti

Morten Tobias sa...

Jeg tror nok ikke jeg ville gjort det nei, ihvertfall ikke med mer enn jeg kan tape. Selv om børsene har steget, så tror jeg mye mer skal skje før bunnen er nådd. Jeg tror fremdeles på full kollaps, men hvor lang tid dette tar er jo ikke godt å si.
På kort sikt kan man nok tjene noen gode kroner nå som det svinger ganske kraftig, men i det lange løp tror jeg det motsatte.

Vi får se..

Enhver må gjøre det han selv har roen for..

MT