Jørgen Anfindsen, forfatter av nettstedet Honestthinking.no , har noen veldig interessante tanker på trykk i dagens utgave av Aftenposten. Han reflekterer litt over hvordan vi bruker rasisme begrepet i dag. Det er ingen hemmlighet at dagens Norge lider av manglende forståelse av viktige begreper som vi så alt for ofte bare slenger omkring oss. Et av disse begrepene er rasisme.
Anfindsen argumenterer med at rasismebegrepet alt for lenge har manglet felles premisser for hva som ligger til grunn for å kalle noe rasisme. Anfindsen peker på tre ting som kan legge grunnlag for å kalle noe rasistiske utsagn. Det er feilaktige påstander, fortielser av relevant informasjon eller regelrett hånlig og hatefull tale. Dersom en sak legges frem på en redelig måte uten bevisste feil og fortielser og heller ingen hatefull tale, kan man da likevel bruke rasisme begrepet om det skulle føre til at noen føler seg krenket eller diskriminert?
Professor Helge Høibråthen har uttalt til Klassekampen at det ' er idiotisk å nekte for at det finnes forskjeller mellom mennesker her i verden, også hva angår forskjellig kjønn og rase'. Poenget med en slik uttalelse er å skape en felles erkjennelse av at denne verdens mennesker består av ulike kjønn, kulturer, religioner, livsstiler, biologi. Det er da ikke rasisme å påpeke ulikheter, og endog kritisere dem om man er uenige i dem, eller mener de ikke tjener samfunnet.
Rasismebegrepet er dessverre blitt gjort til en slags følelsesladet greie uten noen virkelig forankring i logikk og rasjonelle argumenter. Når man feks mener at Norge bør begrense asylstrømmen fordi vi ikke makter å integrere dem, da er man i manges øyne rasistisk. Om man påpeker at arbeidsdeltagelsen hos ikke vestlige innvandrere er meget lav, vil man fort kalles rasist.
Poenget er at legitime utsagn som kan argumenteres for, og ofte underbygges med håndfaste bevis, så alt for ofte blir kalt for rasisme. Det blir da ikke kalt for rasisme fordi premissene ligger til grunn for det, men heller fordi man behandler saken med sine følelser eller av frykt for å være i utakt med folkemeningen.
Det er masse å si om innvandring, multikulturalisme og begrepsforvirring. Jeg kommer garantert til å skrive mer om dette etter hvert.
Anfindsen argumenterer med at rasismebegrepet alt for lenge har manglet felles premisser for hva som ligger til grunn for å kalle noe rasisme. Anfindsen peker på tre ting som kan legge grunnlag for å kalle noe rasistiske utsagn. Det er feilaktige påstander, fortielser av relevant informasjon eller regelrett hånlig og hatefull tale. Dersom en sak legges frem på en redelig måte uten bevisste feil og fortielser og heller ingen hatefull tale, kan man da likevel bruke rasisme begrepet om det skulle føre til at noen føler seg krenket eller diskriminert?
Professor Helge Høibråthen har uttalt til Klassekampen at det ' er idiotisk å nekte for at det finnes forskjeller mellom mennesker her i verden, også hva angår forskjellig kjønn og rase'. Poenget med en slik uttalelse er å skape en felles erkjennelse av at denne verdens mennesker består av ulike kjønn, kulturer, religioner, livsstiler, biologi. Det er da ikke rasisme å påpeke ulikheter, og endog kritisere dem om man er uenige i dem, eller mener de ikke tjener samfunnet.
Rasismebegrepet er dessverre blitt gjort til en slags følelsesladet greie uten noen virkelig forankring i logikk og rasjonelle argumenter. Når man feks mener at Norge bør begrense asylstrømmen fordi vi ikke makter å integrere dem, da er man i manges øyne rasistisk. Om man påpeker at arbeidsdeltagelsen hos ikke vestlige innvandrere er meget lav, vil man fort kalles rasist.
Poenget er at legitime utsagn som kan argumenteres for, og ofte underbygges med håndfaste bevis, så alt for ofte blir kalt for rasisme. Det blir da ikke kalt for rasisme fordi premissene ligger til grunn for det, men heller fordi man behandler saken med sine følelser eller av frykt for å være i utakt med folkemeningen.
Det er masse å si om innvandring, multikulturalisme og begrepsforvirring. Jeg kommer garantert til å skrive mer om dette etter hvert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar