onsdag 21. januar 2009

Tanker om 2009

Ettersom jeg har vært meget opptatt de siste mnd. har jeg dessverre ikke fått oppdatert bloggen slik jeg skulle ønsket. Der får så være. Nå er jeg ihvertfall i gang igjen, og noen endringer blir det kanskje, men ikke de store. Jeg kommer fremdeles til å fokusere mye på globaliseringen og de forskjellige ting som berører dette. Jeg vil også bruke tid på mediekritikk, og til forandring fra tidligere vil jeg gi bloggen et mer personlig preg.
Selv om jeg personlig kan stå inne for det jeg poster, så ønsker jeg å ta med litt mer av mine egne frie funderinger over saker og ting.

Jeg vil rettferdiggjøre tittelen på denne bloggposten med å komme med noen prediksjoner for 2009. Dette er ting jeg tror kommer til å skje i løpet av året som kommer basert på en god del reasearch.

Jeg tror for det første at 2009 vil by på en dramatisk forverring av den økonomiske krisen. USA vil gå konkurs og verden vil bli kastet inn i en dyp depresjon. Deflasjonen som alle bekymrer seg for nå vil bli erstattet med skyhøye renter og hyperinflasjon, ihvertfall i de land som blir hardest rammet.

For dem som ikke har lest noen av mine poster om dette, så har jeg tidligere hevdet at det som skjer i finansverden IKKE er noen tilfeldighet, men en nøye planlagt hendelse for å bevege verden i retning av en global superstat. Den eneste måten det kan skje på er ved bruk av enkel pragmatikk eller det hegelianske dialektiske prinsipp som det så fint kalles. Dette er å skape eller bruke en krise til å presentere en løsning for å oppnå et mål. Globalistene vet at den eneste måten de kan få folk til å gi fra seg sin frihet, sin patriotisme, ja endog sitt liv er å bruke denne taktikken. Skap mest mulig frykt, slik at folk blir irrasjonelle og tyr til den første løsning som byr seg. Hitler brukte denne taktikken, Stalin brukte den, Mao brukte den...og en drøss av andre despoter.
Så altså, uten å gå dypere inn i dette, er min mening gjennom nøye studier, at dette er et menneskeskapt monster som har ene og alene til hensikt å ta friheten fra mennesker.

Jeg tror videre at i løpet av dette året er sannsynligheten meget stor for at USA og England vil bli utsatt for nye terrorangrep. Mange spekulerer i at terroren denne gangen vil bestå i bio kjemiske våpen, eller i verste fall atomvåpen. Visepresidenten i USA Joseph Biden har selv sagt at Barack Obama VIL bli testet av terroristene, og at dette vil skje innen seks mnd. er gått av hans kanditatur.

Husk igjen at dette er noe globalistene trenger for å innføre enda flere "sikkerhetstiltak", tiltak som til slutt vil erodere bort alt som ligger i begrepet frihet. Når George Bush undertegnet The Patriot Act i etterkant av 9/11, så brøt han fullstendig med sin egen grunnlov, den grunnloven han hadde svoret en ed på å overholde. Som sikkert mange vet tillater denne loven at et hvilket som helst menneske som er under mistanke for terror kan få huset sitt ransaket, telefonen sin overvåket, satt i fengsel på ubestemt tid uten rettsak. Loven bryter altså fundamentalt med den klassiske vestlige forståelsen av at man er uskyldig inn til det motsatt er bevist.

Jeg tror også en del andre katastrofale ting kommer til å skje i løpet av meget kort tid, men ettersom slike ting kan være meget vanskelig å tidsfeste, venter jeg med poste dette til jeg er mer sikker.
Hva kan man gjøre i lyse av dette, kan du spørre?
Jeg tror det lureste man kan gjøre er å forberede seg på trangere tider økonomisk. Bli kvitt så mye gjeld som mulig. Jeg tror også man kan sørge for å ha litt matreserver og andre nødvendige ting liggende. Det viktigste likevel vil jeg si er å forberede seg åndelig og mentalt. Årene som ligger foran vil tilta i kaos, kriger og ødeleggelse. Det er viktig at man ikke blir tatt fullstendig på sengen og mister hodet. Selv om ting ser mørke ut, så vil det være lyspunkter spredt omkring.

7 kommentarer:

Berit sa...

Dette er meget spennde lesning.Kjenner meg både skremt og redd....Jeg lurer på hva du vil si dersom du skal gi råd om hvordan vi best kan forholde oss i en slik kris som du skisserer? En ting er å selge unna unyttige ting vi ikke har brukt for, en annen ting er, hva er det smart å innvestere i? Du nevner matreserver...

Morten Tobias sa...

Hei Berit.

Viktig spørsmål du stiller. Mange økonomer som har spådd finanskrisen, Jim Rogers og Peter Schiff blant de mest kjente, mener folk bør investere i gull, sølv og andre edle metaller. Jim rogers snakker også varmt om å investere i råvarer, matnyttige ting som er gull verdt når fasadene faller.
Det er ingen som vet hvor hardt krisen vil ramme Norge, men at vi alle vil merke det er det liten tvil om. Det vi ser nå er at flere land, som USA, storbritania og andre er på kanten av stupet. Hjulene kan fortsette å gå en stund til, men så vil det falle sammen som et korthus. Hyperinflasjon, dvs at pengene dine blir verdiløse, er det scenariet som kan inntreffe.

Har man mulighet bør man ihvertfall ikke ta opp mer lån nå, selv om renta går ned og mange velmendene men uforstandige øknomer anbefaler folk å shoppe som før. Bruk heller pengene på å betjene mest mulig av lånet.

Jeg vil være forsiktig med å anbefale folk å hamstre mat og klær og andre viktige ting, men det skader jo aldri å ha litt ekstra liggende i tilfellet.

Målet mitt er ikke å skremme folk, men å forberde dem som vil høre. Vanskelige tider ligger foran oss. Verre tider enn vi noen gang har sett før. Det vil bli et kaos som verden aldri før har bevitnet.

Jeg tror det aller viktigste er å være forberdt mentalt og åndelig. All forskning viser at mennesker som har en gudstro står sterker skodd, enn dem som ikke har det, når krisene kommer.

Konklusjonen må da være å forberede seg åndelig og mentalt, samt kvitte seg med mest mulig gjeld...og for all del..ikke la frykten ta overhånd. Frykt leder alltid til irrasjonalitet. Mange vil bli tatt på sengen av det som skal skje. Da er det viktig at finnes noen som holder hodet kaldt og kan være med å gi verdifull hjelp.

MT

Berit sa...

Takk for nyttig råd.
- Jeg tenker at vi alle trenger å bli vekt opp av "låne dvalen" innimellom, tror at flere enn meg har brukt for et slikt budskap som du kommer med... har sett på en del av linkene du peker på...spennende, og skremmende hvor lite opptatt vi er av å tenke selvstendig, og å stille spørmål vei etablerte "sannheter".

Jeg stilte noen av mine venner spørsmålet; Hvor tar USA pengene til "krisepakken" sin fra? - INGEN ser hva som faktisk skjer. Det som ble alvorlig for meg er dette timeglasset som begynner å renne ut, og ingen er forbedet...

Kan du utdype; Å forberde seg åndelig?... "Styrken vår er gleden vår" står det i skriften...

Morten Tobias sa...

Hei Trulte.

Flott at du er "våken" og ikke kjøper alle etablerte sannheter. Jeg har aldri vært spesielt paranoid eller konspiratorisk, men har oppdaget over tid at de sannheter som er "vedtatte", ikke alltid stemmer med virkeligheten.
dette er jo heller ikke noe nytt fenomen. Gjennom hele historien har sannhet blitt erstattet med løgn, og folk har godtatt det, og ofte har det fått tragiske følger.

Stalin og Hitler ville aldri kommet til makten dersom folket visste hva som stod på spill.

Nok om det.

Å være forberdt åndelig er jo knyttet til mitt kristne ståsted. Bloggen min er ingen typisk kristen blogg ,men jeg legger ikke skjul på at jeg er en bekjennende kristen og tror at det absolutte sannhet finnes der.

To lignelser jeg umiddelbart tenker på nå jeg snakker om å være forberedt , er lignelsen om de kloke og de ukloke jomfruene, og lignelsen om huset som var bygd på sand/fjell. I det kristne tro er det mange vers som taler om å være rede. Vi må ikke sove , men være våkne.

Hva betyr så dette?

I min forsteålse er dette veldig enkelt. Gleden i herren som du nevner er et meget godt begrep på det å gjøre seg rede åndelig. jeg ville kanskje sagt tre ting til.

1. Gjør det Gud sier, ikke utsett noe som kan gjøres idag.
2. Ha hovedfokus på Kristus og Han korsfestet.
3. Hjelp andre med det du selv har fått av gaver og talenter.

Jeg tror dessverre at mange vil bli tatt på sengen når krisene for alvor rammer oss. USA og England vet jeg vil bli kraftig rammet. Hvor hardt Norge vil bli rammet vet jeg ikke helt enda, men at landet vårt vil rokkes er det ingen tvil om.

Folk må få vite hva som skjer. De fortjener å få vite det.

"Den vise ser ulykken komme og tar seg i vare. Den enfoldige går ulykken i møte uvitende, og må bøte"

Berit sa...

Takk for kloke og gode svar...Når jeg tenker på disse lampene til jomfruene, så tenker jeg "stress". JEG må sørge for å ha nok olje på lampen...men dersom Gud ønsker at vi skal ha "olje på lampene" må han gjøre oss kapabel til å BLI fylt med olje, ikke stresse med det alene. .. jeg tror at dersom man bygger troen sin på HVILE i Kristus, vil lampene lyse, og ny olje vil daglig komme.... så er det dette med å komme inn i denne vidunderlige hvilen...men
1. Hvordan vet jeg hva Gud sier?
2. Da Gud bad Noa om å bygge en båt, sa han til Noa at det vil bli en oversvømmelse som vil ta livet av alt levende som finnes?...eller følte Noa at han hadde lyst å bygge en usannsynlig stor båt, og kjente han så mye glede ved dette at selv om han ble hånet så var det verdt det? Min tanke er at Gud må jo gi oss stor glede dersom han gir oss en oppgave å utføre....
4. Hva er bakgrunnen for at du mener at vi vil se USA og England lide størst tap? Tror du ikke at når først pengene mister sin verdi, vil vi alle lide under dette?

Morten Tobias sa...

Hei,

beklager litt sen tilbakemelding.

1. Gud taler gjennom Bibelen, profetier og direkte til hjerte.
Hvordan det oppleves for den enkelte tror jeg det er farlig å lage noen regel for, men jeg har nok landet på at Herren vil gi seg til kjenne på et eller annet vis når han vil si noe. Mange sier de opplever et slags trykk. Andre opplever fred. Andre igjen kjenner en en slags indre uro. Noen bare får en visshet. De gangene gud har talt til meg har det vært via et trykk, en tyngde..og du vet at Gud vil noe.
Jeg har også fått profetiske tiltaler hvor jeg ikke har kjent noe spesielt der og da, men har i ettertid sett at det stemmer.

Jeg tror det viktigste er å stille seg åpen, være ærlig og si som Samuel. Tal Herre, din tjener lytter.

Renselse for synd er jo også viktig for at øret skal høre.

Men det er viktig å ikke stresse med disse tingene. Jeg hørte om en pastordame som simpelthen tok et ord i bibelen og begynte å stå på dette for å få seier over frykten sin. 2 år senere kom bønnesvaret, og livet hennes ble fullstendig forandret.

2. Hvis ikke jeg husker feil fikk Noa en tiltale fra Gud om å bygge en ark fordi Gud angret på det han hadde skapt, og ville derfor oversvømme verden. Jeg tror Noa gledet seg i Herren fordi han visste at det han holdt på meg var riktig.
Og jeg tror det er helt rett det du sier..jo større oppgaven er jo større er kraften, gleden, freden...

3. Jeg tror USA og England vil bli rammet veldig hardt (USA hardest) både på grunn av nøye studier, men også på grunn av at troverdige profeter har profetert dette. Regnestykket går opp kan man vel si. Det var en gang en forkynner som sa at vitenskapen avdekker bare det som Gud allerede har lagt ned i naturen. På samme måte bekrefter det profetiske, det vi kan finne gjennom studier av hvordan ting henger sammen.

Jeg tror ikke alle land vil bli like hardt rammet hverken av terror eller økonomisk krise, men USA og England tror jeg vil oppleve veldig mye vondt.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er helt enig med innledingen din. Det er hvilen i Kristus som ganger..alt annet..alt vårt strev er bare tomhet.

God bless

Anonym sa...

Du kan sjekk ut denne
http://www.europac.net/Schiff-FBN-2-5-09_lg.asp
MT